0756 822 806     psalmiicantati@gmail.com
Psalmii Cantati

  • Psalmii Cantati

    Psalmii sunt cele mai potrivite cântări în vremuri de război! De ce? Pentru că mulți dintre ei au fost scriși în contextul războiului. Două treimi din ei conțin cântări de lamentare, suferință și durere care au scopul de-al mângâia pe cel care îi cântă și de-ai aduce pacea în mijlocul asupririi. Și aceasta nu doar în vremurile biblice. Este cunoscut faptul că Psaltirea de la Geneva (1562) a definit identitatea și viața protestanților francezi întru-un context istoric bulversant, marcat de războaie religioase și persecuții crunte. În 1551, de pildă, partida catolică se plânge că bande de protestanți francezi (hughenoți) cântă pe străzile Psalmii versificați. În 1558 au loc lupte de stradă în Paris între cântăreții de psalmi din partida hughenotă și catolici, situație care l-a determinat pe Henri II să interzică cântarea psalmilor în public dar hughenoții au refuzat să se supună deciziei regale. Însă și astăzi, la 3000 de ani distanță de când au fost scriși, Psalmii continuă să ofere cântări celui care suferă din cauza asupririi.

    Războiul din Ucraina mi-a amintit de un fragment pe care l-am citit într-o carte (vezi mai jos) despre modul în care i-a ajutat cântul Psalmilor pe credincioșii americani la 11 Septembrie 2001. Aș vrea să-l împărtășesc cu voi mai jos:

    Terry L. Johnson

    Pe 11 Septembrie 2001, Statele Unite ale Americii a suferit cel mai mare atac terorist din istoria omenirii. Mii de oameni au murit, miliarde de dolari au fost pierduți prin distrugerea proprietăților, si terenurile au fost devastate. Americanii au fost zdruncinați profund.

    În dimineața următoare s-a întâmplat să pornesc o stație de radio creștină. A avut loc o discuție pastorală foarte serioasă. În timpul pauzelor s-au rulat mai multe cântece preluate din muzica creștină contemporană. Fără excepție, cântecele au fost extrem de nepotrivite pentru acea ocazie. Chiar nu s-a găsit nimic din colecția lor de piese contemporane care să exprime prin cuvinte sau prin linia melodică durerea, mâhnirea, lacrimile, plângerile, dorințele de dreptate sau stăruința ca Dumnezeu să răzbune sângele nevinovat? Programul din acea dimineața a trecut de la o discuție serioasă și sumbră la cântece ritmate și pline de-o fericire superficială (n.ed. acest lucru l-am constatat și eu, cu întristare, în emisiunile creștine din aceste zile care vorbesc despre războiul din Ucraina).

             Miercurea următoare (12 septembrie) biserica noastră a organizat o seară de rugăciune în care s-a cântat Psalmul 94 pe melodia imnului austriac tradus în engleză “Glorious Things of Thee Are Spoken”. Contrastul a fost remarcabil:

    1. Dumnezeul răzbunării, Dumnezeul răzbunării,

    fă-Te, Doamne, arătat.

    2. Scoală-Te, Judecătorul lumii-ntregi, și răsplătește

    celor răi cum au lucrat.

    3. Până când cei răi, o, Doamne, până când să biruiască,

    cât se vor făli cei răi?

    4. Ei țin cuvântări mărețe, vorbesc tare, cu trufie,

    se fălesc, hulind pe-ai Tăi.

    ……

     20. Te vor pune cei răi oare pe-al lor scaun de domnie,

    vreau ei a Te prețui?

    Ei ce fac fărădelegea sub a legii-adăpostire,

    pot ei oare drepți a fi?

    21. Ei se strâng în contra vieții celui fără de prihană,

    sânge sfânt a osândi.

    22. Însă Domnul este stânca, turnul meu de-adăpostire,

    Domnul mă va ocroti.

    23. El va face să se-ntoarcă peste ei nelegiuirea,

    cu-al lor rău îi va zdrobi.

    Domnul Dumnezeul nostrupentru veci de veșnicie

    pe cei răi va nimici.

                       (Psalmul 94:1-4 și 20-23 din „CÂNTĂRILE PSALMILOR” de N. Moldoveanu și T. Dorz – fragment)

    Mă îndoiesc că există vreun cântec compus în ultimele sute de ani care să se compare cu aceste pledoarii de răzbunare înaintea Dumnezeului răzbunător, care continuă să strălucească (să se arate) până la final. “El îi va nimici pe cei răi/ Dumnezeu îi va omorî.”

    Pentru cineva care devine o victimă a unei violențe pline de răutate și pentru cineva care rămâne vulnerabil la atacurile viitoare ale acesteia, astfel de cuvinte sunt extrem de mângâietoare și satisfăcătoare. Un motiv la care chiar trebuie să cugetăm, mai ales în timp ce examinăm evlavia evanghelică din ziua de azi, este faptul că astfel de expresii pot părea ciudate evanghelicilor moderni. Îndoielnicii ar trebui să consulte Romani 13:4 și Apocalipsa 6:10.

           În acea vineri (14 septembrie) președintele Americii a cerut să se facă serviciii de rugăciune și de comemorare în întreaga națiune. Noi am organizat un serviciu în care, printre alte lucruri, am cântat și Psalmi.

    La început am cântat Psalmii de jale/lamentare: 

    Psalmii 130:1–2, 5–6, pe melodia Martyrdom

    Psalmii 13:1–6, pe melodia Passion Chorale (cunoscută și ca “O frunte-n-sângerată)

    Psalmii 25:16–20, pe melodia Trentham (cunoscută și ca “Breathe on Me, Breath of God”)

    ✧ Psalmii 142:1–6, pe melodia Rockingham Old

            Am cântat “Din fundu-adâncului Te chem/ din noaptea cea mai multă/ o, Doamne,-ascultă-mă când gem/ și cererea mi-ascultă!” (Ps. 130:1-3 Moldoveanu & Dorz) “O, privește, o, răspunde-mi,/DOAMNE, Dumnezeul meu/ dă-mi lumină-n ochi, să n-adorm somnul morții lung și greu!” (13:3 Moldoveanu & Dorz), și “Necazurile inimii mele s-au înmulțit. . .  Ia aminte la duşmanii mei, căci se înmulţesc, şi la înverşunata ură cu care mă urăsc” (25:17, 19 Moldoveanu & Dorz).

    Am încheiat acea secțiune a serviciului divin cu acest Psalm:

    “Spre Tine, Doamne, strig căci Tu ești scăparea sufletului frânt

    și partea mea de moștenire pe-al celor vii și-aleși pământ.

    La al meu strigăt ia aminte, căci sunt nenorocit de tot,

    de cei ce m-asupresc mă scapă, căci sunt mai tari, iar eu nu pot!”

    (Ps. 142:4–5, Moldoveanu & Dorz)

            Atunci când cineva se simte pierdut, are nevoie de adăpost sau se simte neprotejat, îi este extrem de mângâietor să poată să își exprime emoțiile prin cântece care conțin cuvintele pe care ni le-a lăsat nouă, Dumnezeu. 

             După aceea, am cântat Psalmii care cer protecție și dreptate (vezi si Ps. 28; 58:6–11; 60:2–5, 11):

    Psalmii 54:1–7, pe melodia Ebenezer (cunoscută prin intermediul imnului: O, ce valuri de-ndurare)

    Psalmii 57:1–5, pe melodia Germany (cunoscută prin intermediul imnului “Jesus, Thy Blood and Righteousness”)

    Psalmii 71:1–6, pe melodia St. Christopher (“Beneath the Cross of Jesus”)

            Din nou, a fost extrem de mângâietor și satisfăcător să-i identificăm pe acei asupritori răi, acei străini care s-au ridicat împotriva noastră, oameni ai violenței, care caută să ne distrugă viața (Ps. 54:3);

    Și am cerut prin cântec ca Dumnezeu să ne apere de cei care vor să ne devoreze viața. Să ne apere de acei oameni nemiloși care sunt ca niște lei flămânzi, sălbatici și înfricoșători, a căror dinți sunt ca niște sulițe, și a căror cuvinte sunt ca niște săgeți otrăvite și săbii cu două tăișuri (Ps. 57:3–4);

    Am plâns după eliberare din acele mâini malefice…. Mâini nedrepte și crunte (71:4). “Salvează-mă” am cântat.  “Fă-mi dreptate prin puterea Ta...Da, chiar în adevărul Tău, distruge-i pe toți!” (54:1, 5):

    Ai milă, Doamne, ai de mine milă,

    că-n Tine crede sufletu-mi supus

    și sub aripa Ta îmi caut scăparea,

    pân’ ce nenorocirea s-o fi dus. (57:1 Moldoveanu & Dorz)

    Ei mi-ntinseseră un laț în cale

    și sufletul mi se încovoia.

    Mi-au fost săpat o groapă înainte,

    dar au căzut curând tot ei în ea... (57:6 Moldoveanu & Dorz)

    Fii stânca mea de-adăpostire în care-oricând să pot scăpa!

    Tu-ai hotărât a mea scăpare, Tu, stânca mea de ajutor. (71:3 Moldoveanu & Dorz)

             În a treia parte a serviciului, am cântat Psalmi de încredere:

    Psalmii 23, pe melodia Crimond

    ✧ Psalmii 37:1–2, 10–19, pe melodia Forest Green

    ✧ Psalmii 46:1–3, 10–11, pe melodia Bethlehem

    Psalmii 91:1–12, pe melodia Hyfrydol (cunoscută și prn intermediul imnului “Jesus! What a Friend for Sinners”)

             Faptul că am putut cânta “Domnul este păstorul meu, nu voi duce lipsă de nimic,” sau “Dumnezeu este adăpostul și puterea noastră, un ajutor prezent în strâmtorare, (Ps. 46.1)” și “Cine găsește la Dumnezeu adăpost, și se ascunde la umbra celui Atotputernic,”(Ps. 91.1) a fost remarcabil de mângâietor, punând în inima noastră cuvinte iar în inima noastră o putere de neegalat. 

             Bogăția experimentării cântului Psalmilor din acea săptămână, în jurul zilei tragice de 11 septembrie 2001, subliniază mărturia sfinților de-a lungul secolelor. Deoarece Psaltirea este cartea imnurilor lui Dumnezeu, dată prin inspirația Duhului Sfânt (vezi Fapte 4:25), observăm că ea este exact așa cum ne-am așteptat să fie: pe deplin teologică, cristologică, și experiențială. Dumnezeu a pregătit un Psalm pentru fiecare ocazie, o rugăciune cântată pentru fiecare trăire. Deoarece ei nu sunt doar niște cuvinte omenești, ci cuvintele lui Dumnezeu, eficacitatea lor spirituală este experimentată prin folosul lor, fără a ține seama de generație, vârstă, rasă sau cultură. Psalmii sunt un mijloc puternic de a modela o evlavie biblică distinctă. Ei exprimă experiența lăuntrică a inimilor credincioase în timp ce le și transformă.


    Citește întregul capitol din care face parte acest fragment:

    https://psalmiicantati.ro/restaurarea-cantatului-psalmilor-in-inchinare/

    Sau ascultă-l în format AUDIO - de la minutul 19:45 până la sfârșit:

    Ascultă Psalmul 133 în ucrainiană:

     

    Mesaje



    Pentru a vedea mesajele trebuie sa va
    Autentificati
    Verified by VISA MasterCard SecureCode
    powered by