0756 822 806     psalmiicantati@gmail.com
Psalmii Cantati

  • Psalmii Cantati
    Eugen Tamas   ·   3 Mar 2021

    Calvin: PrefaŃa la Psaltirea din 1543: „Comme c’est une chose bien
    requise…”

    Către toți creştinii, către toți cei ce iubesc Cuvântul lui Dumnezeu,
    Salutare!
    După cum un lucru bine stabilit în creştinătate, şi unul din cele mai necesare, este ca
    fiecare credincios să respecte şi să păstreze legătura cu biserica acolo unde se află, mergând
    la adunările care se țin atât duminica, cât şi în celelalte zile pentru a da cinste lui Dumnezeu
    şi a-L servi, la fel de bine stabilit, necesar şi rezonabil este ca fiecare credincios să cunoască
    şi să înțeleagă ce se spune şi ce se face în Templu pentru a se bucura de rodul primit şi a
    creşte în credință. Căci Domnul nostru n-a instituit rânduiala pe care o ținem noi când ne
    adunăm în Numele Său doar pentru a-i distra pe oameni, oferindu-le un spectacol. Ci El a
    vrut ca poporul Său să profite realmente de venitul la biserică. Aşa măturiseşte şi Sfântul
    Apostol Pavel când porunceşte ca tot ceea ce se face în biserică, să slujească la clădirea
    spirituală a tuturor. Şi servul nu poate porunci decât ceea ce a vroit stăpânul. Or, aceasta
    nu se poate îndeplini decât dacă noi suntem instruiți să înțelegem tot ceea ce s-a poruncit în
    folosul nostru. Pentru că a pretinde că dăm dovadă de evlavie, fie prin rugăciune, fie prin
    ceremonii, fără a înțelege nimic din ele, aceasta, orice s-ar spune, nu este decât o mare
    bătaie de joc. Nu este vorba aici de ceva fără viață, sau potrivit pentru animale. Ci e vorba
    de o mişcare vie care pleacă de la Duhul Sfânt, când inima este profund mişcată şi mintea
    intens iluminată. În fapt, dacă am putea fi clădiți spiritual de lucrurile văzute fără a cunoaşte
    ce înseamnă ele, atunci Sfântul Pavel n-ar combate cu atâta vigoare vorbirea în limbi
    necunoscute şi nu ar putea uza de raționamentul că nu există clădire sufletească acolo unde
    nu există doctrină. De aceea, dacă vrem într-adevăr să respectăm sfintele rânduleli date de
    Domnul nostru, rânduieli de care ne folosim noi în biserică, principalul este de a şti ce
    conțin aceste rânduieli, ce vor să spună şi care este scopul lor, aşa încât practicarea lor să fie
    utilă şi salutară şi, în consecință, corect aplicată.
    În fond există trei lucruri pe care Domnul nostru ne-a poruncit să le facem în
    adunările noastre duhovniceşti: e vorba de Predicarea cuvântului Său, e vorba de
    Rugăciunea publică şi solemnă, şi e vorba de Sfintele Sale taine, sacramentele [Sfânta Cină şi
    Botezul]. Nu voi lua în discuție Predicare deoarece nu de ea e aici vorba. Cât despre
    celelalte două, voi lua întâi în discuție Rugăciunea.


    Noi avem porunca expresă a Spiritului Sfânt ca rugăciuinile să se facă în limba
    comună şi cunoscută de popor. Apostolul spune că poporul nu poate răspunde cu „Amin” la
    o rugăciune care a fost făcută într-o limbă necunoscută lui. De aceea, pentru a fi făcută în
    numele tuturor, fiecare trebuie să participe la ea, adică să fie prezent. A fost un act de mare
    imprudență din partea celor care au introdus limba latină în bisericile în care foarte puŃini
    din oameni o cunoşteau. Nu există nici o explicați,e oricât de subtilă, nici o răstălmăcire,
    care să-i poată scuza sau să facă din aceasta altceva decât un lucru pervers şi intolerabil
    înaintea lui Dumnezeu. Căci nu există nimic care să ne facă să presupunem că Dumnezeu ar 2
    privi cu plăcere ceea ce se face împotriva vointei Sale, ca şi cum I-ar place să fie sfidat.
    Nimic nu-L poate contraria mai mult pe Dumnezeu, decât să te împotriveşti la ceea El a
    interzis, mândrindu-te cu această rebeliune considerată de tine ca sfântă şi foarte de laudă.
    De aceea, când vorbim despre sacramente, vom constata, dacă cercetăm cu atenție natura
    lor, că este un obicei pervers de a le celebra aşa încât poporul să nu le poată înțelege, fără
    explicarea tainei pe care o conțin. Căci dacă e vorba de cuvinte vizibile - cum le numeşte
    Sfântul Augustin - atunci n-ar trebui să fie doar un spectacol exterior, ci ar trebui ca doctrina
    să fie în strânsă legătură cu acest spectacol pentru a-i da înțeles. De asemeni, Domnul
    nostru, instituindu-le, a demonstrat cât se poate de clar aceasta. Căci El zice că a confirmat
    prin moartea Sa mărturiile alianței făcute cu noi. Pentru a da loc în adunare acestor
    mărturii, este e bine să ştim şi să înțelegem ce a zis El. Pentru că altminteri ar fi un lucru
    zadarnic ca Domnul să-Şi deschidă gura spre a ne vorbi, dacă noi n-avem urechi spre a-L
    asculta. Nu e nevoie să tot discutăm despre acest lucru. Căci atunci când chestiunea va fi
    judecată la rece, toți vor recunoaşte că nu e decât şarlatanie să distrezi poporul cu semne a
    căror semnificație nu este deloc explicată. E uşor de înțeles că sacramentele instituite de
    Domnul Isus Hristos sunt profanate dacă sunt administrate fără ca poporul să înțeleagă
    cuvintele care se spun acolo. De fapt superstițiile care derivă din ele sunt vizibile. Căci se
    consideră în general că consacrația [sfințirea] apei la botez, ca şi a pâinii şi vinului la Cina
    Domnului nostru, ar fi un fel de vrăjire. Că adică, atunci când s-au pronunțat cuvintele,
    elementele cele insensibile le înțeleg, în timp ce oamenii nu le înțeleg deloc. De fapt
    adevărata sfințire (consecrare) a elementelor se face prin cuvântul credinței, când ea este,
    adică, declarată şi primită, aşa cum zice Sfântul Augustin, lucru care se deduce în mod clar şi
    din cuvintele lui Isus Hristos. Căci El nu se adresează pâinii poruncindu-i să devină trupul
    Său, ci El se adresează prin cuvânt ucenicilor Săi, spunând: „Luați! Mâncați!” Aşa că dacă
    noi dorim realmente să celebrăm sacramentul, trebuie să posedăm doctrina prin care ceea ce
    este semnificat acolo să ne fie adresat nouă. Ştiu bine că acest lucru pare foarte ciudat pentru
    cei care nu sunt deloc obişnuiŃi cu aceasta, aşa cum se întâmplă cu toate lucrurile noi. Dar
    este rezonabil, dacă noi suntem discipolii lui Isus Hristos, să preferăm instituŃia Lui, şi nu
    obiceiul nostru. Şi atunci nu vom vedea ca lucru nou ceea ce El a înființat dintru început. Iar
    dacă se întâmplă că acest lucru nu poate fi înțeles de oricine, atunci trebuie să-L rugăm pe
    Dumnezeu să-i lumineze pe cei neştiutori şi să-i facă să înŃeleagă cât de înțelept lucru este ca
    toți oamenii de pe pământ să învețe să nu se limiteze la propria lor înțelegere, nici la
    „înțelepciunea” nebunească şi turbată a conducătorilor lor care sunt nişte orbi. Totuşi, în ce
    priveşte biserica noastră, ni se pare un lucru bun să publicăm rugăciunile şi sacramentele
    sub forma unui Formular, aşa încât fiecare să cunoască din carte ce trebuie spus şi făcut în
    adunarea creştină. De această carte va profita nu numai poporul acestei biserici, ci şi toŃi
    cei care vor dori să afle care trebuie să fie forma de rugăciune a credincioşilor când se
    adună în numele lui Isus Hristos.
    Noi am strâns şi formulat deci pe scurt modul de celebrare a sacramentelor, a sfinŃirii
    căsătoriei, precum şi rugăciunile şi laudele pe care le folosim. Vom vorbi mai târziu despre
    sacramente.
    Cât despre rugăciunile făcute în comun, există două specii. Unele rugăciuni se fac cu
    ajutorul simplu al cuvintelor; celelalte cu ajutorul cântului. Această împărŃire nu este o
    invenŃie recentă. Căci acest lucru, după cum ne învaŃă istoria, apare încă de la origina
    bisericii [creştine]. Şi chiar însuşi Sfântul Pavel ne învaŃă să şi cântăm rugăciunea, nu numai
    s-o spunem. Şi, într-adevăr, noi cunoaştem din propria noastră experienŃă cât de mare putere
    şi vigoare are cântul în a emoŃiona şi înflăcăra inima oamenilor pentru a-L invoca şi lăuda
    pe Dumnezeu cu un zel cât mai sonor şi mai arzător. Trebuie să veghem mereu ca acest cânt
    să nu fie nici uşuratic, nici fluşturatic, ci să aibe greutate şi maistate [poids et majesté], cum se exprimă Sfântul Augustin, şi astfel să facem o mare deosebire între, pe de o parte, muzica
    ce se face pentru înveselirea oamenilor la masă şi în casele lor şi, pe de altă parte, psalmii ce
    se cântă în biserică în prezenŃa lui Dumnezeu şi a îngerilor Săi. În fapt, atunci când vom vroi
    să judecăm cu privire la forma de cântare de care e vorba aici, noi sperăm că o vom găsi
    sfântă şi curată, ştiind că ea este pur şi simplu destinată clădirii spirituale de care am vorbit.
    Dar utilizarea cântului se întinde şi mai departe. Vreau să spun că chiar înăuntrul caselor
    noastre sau în aer liber acest cânt trebuie să fie pentru noi un stimulent, un instrument de
    laudă la adresa lui Dumnezeu, menit a ne înălŃa inimile către El spre a ne mângâia, a medita
    la virtuŃile Lui, la bunătatea Sa, la dreptatea Sa, ceea ce este mai necesar decât orice am
    putea spune. Nu fără motiv Duhul Sfânt ne îndeamnă cu atâta stăruinŃă în Sfânta Scriptură ca
    să ne bucurăm în Domnul, să aflăm în El întreaga noastră bucurie care-şi atunge atunci
    adevăratul ei scop. El ştie cât de înclinaŃi suntem noi să ne bucurăm într-un chip inutil. Firea
    noastră ne atrage şi ne conduce să căutăm orice mijloc de înveselire în mod nebunesc şi
    vicios. Domnul nostru, dimpotrivă, ne atrage în a ne feri de seducŃiile cărnii şi lumii, ne
    prezintă toate mijloacele posibile de a ne umple cu această bucurie spirituală pe care ne-o
    recomandă atât de mult. Or între atâtea lucruri care sunt nimerite pentru a destinde, pentru
    a ne procura plăcere, muzica este primul sau unul principal. Trebuie să recunoaştem că
    muzica este un dar al lui Dumnezeu destinat acestui scop. Cu atât mai mult, deci, trebuie să
    veghem pentru a nu abuza de ea, de a nu o murdări şi contamina, făcând din ea un instrument
    al propriei noastre condamnări, în loc de a o folosi spre binele şi mântuirea noastră. Şi chiar
    dacă n-ar mai fi alt motiv decât cel de mai sus pentru a ne stimula la o bună folosire a muzicii
    şi pentru a o sluji cu toată onestitatea, trebuie să veghem ca ea să nu devină pentru noi un
    prilej de a ne lăsa duşi spre destrămare sau de a ne efemina în delicii ilicite, sau de a ne servi
    de ea ca instrument de impuritate sau impudicitate. Dar mai e ceva de luat în consideraŃie:
    Cu greu s-ar mai putea găsi pe lume un lucru care să sucească sau să frângă ici şi colo
    moravurile oamenilor ca muzica, aşa cum afirmă cu deosebită înŃelepciune Platon. Şi într-
    adevăr, noi constatăm din proprie experienŃă că muzica are o virtute secretă şi incredibil de
    mare de a emoŃiona inimile fie într-un sens, fie într-altul. Aceasta ar trebui să ne facă să fim
    şi mai înŃelepŃi în a o coordona în aşa fel, încât să ne fie folositoare, şi nu dăunătoare. Aşa se
    explică de ce vechii înŃelepŃi ai biserici se plâng deseori de faptul că oamenii din timpul lor
    sunt dedaŃi la cântece impure şi neruşinate [impudice], cântece pe care ei, nu fără motiv, le
    numesc otravă ucigătoare şi satanică proprie pentru a distruge lumea.
    Dacă e vorba să vorbim despre muzică, eu o înŃeleg ca fiind constituită din două
    elemente: unul este litera sau subiectul sau materia; celălalt este cântul sau melodia. Este
    adevărat că orice cuvânt rău - cum zice Sfântul Pavel - strică bunele obiceiuri; dar dacă la
    cuvintele rele se adaugă melodia, aceasta străpunge cu şi mai multă tărie inima şi intră în
    adâncul ei la fel ca vinul pe care-l torni într-un recipient cu ajutorul unei pâlnii. Cu ajutorul
    melodiei, veninul şi corupŃia ajung până în cel mai profund loc al inimii. Se naşte întrebarea:
    Ce trebuie deci făcut? Cântările trebuie să fie nu numai oneste, ci şi sacre, să fie ca nişte ace
    de îmboldire care să ne incite să ne rugăm şi să-L slăvim pe Dumnezeu, să medităm la
    lucrările Lui, să-L iubim, să ne temem de El, să-L cinstim, să-L glorificăm. E adevărat ce
    spune Sfântul Augustin, că nimeni nu poate cânta lucruri demne de Dumnezeu, decât dacă le-
    a primit de la Însuşi Dumnezeu. Deci oricât am căutat şi ne-am străduit să găsim cele mai
    bune cântări, nimic nu ni se pare mai potrivi pentru aceasta decât Psalmii lui David,
    deoarece Duhul Sfânt al lui Dumnezeu este Cel care i-a dictat şi i-a compus. De aceea când îi
    cântăm, noi suntem siguri că Dumnezeu ne pune El Însuşi în gură cuvintele, ca şi cum El
    Însuşi ar cânta în noi spre propria Lui slavă. Hrisostom îndeamnă şi el atât pe bărbaŃi, cât şi
    pe femei şi pe copiii cei mici să se obişnuiască a cânta psalmii, aceasta fiind un mijloc
    nimerit de a ne asocia cu îngerii la cântare. În rest, trebuie să ne amintim de Sfântul Pavel
    care ne spune că pentru a cânta bine cântările spirituale, trebuie să le cântăm din inimă cu participarea minŃii, a înŃelegerii. În aceasta, spune Sfântul Augustin, constă diferenŃa dintre
    cântarea oamenilor şi cea păsărilor. Căci o privighetoare, o rândunică sau un papagal cântă
    şi ele bine, dar fără înŃelegere. Or darul propriu al omului este să cânte ştiind ce spune. Întâi
    mintea, apoi inima şi simŃirea. Acest lucru nu poate fi obŃinut decât dacă avem imprimată
    cântarea în memoria noastră, aşa încât să putem cânta neîncetat. Din această cauză, această
    carte de cântări, în afară de cele spuse mai înainte, este recomandată în mod individual celui
    ce doreşte să se bucure în mod onest, prin Dumnezeu, de propria lui mântuire şi spre binele
    aproapelui lui. Aşa se face că această carte nu are nevoie de recomandările mele speciale,
    ştiind că ea poartă în sinea ei valoarea şi preŃul. Doar de-ar fi lumea bine avertizată, că în
    locul unor cântări, în parte zadarnice şi frivole, în parte proaste şi complicate, în parte
    proaste şi rele, şi în consecinŃă dăunătoare, cu care s-a obişnuit până acum, să se
    obişnuiască de aici înainte să cânte aceste divine şi cereşti cântări împreună cu bunul Rege
    David. Cât despre melodii, ni se pare portivit ca ele să fie sobre, aşa cum sunt cele din
    această colecŃie, aşa încât să aibe pondere şi măreŃie [poids et majesté] potrivit subiectului şi
    bune pentru a fi cântate în bisericăă, după cum am mai zis.
    În Geneva la 10 iunie 1543

     

    Mesaje



    Pentru a vedea mesajele trebuie sa va
    Autentificati
    Verified by VISA MasterCard SecureCode
    powered by
    Salut!

    Avem nevoie de consimtamantul tau de a folosi urmatoarele cookies:


    Aceste cookies sunt necesare pentru functionarea site-ului web si nu pot fi dezactivate


    Aceste cookies ne permit sa numaram utilizatorii care viziteaza site-ul sau cat de accesat este un anumit element din pagina – rapoarte statistice, precum si sa analizam comportamentul tau pe site si alegerile pe care le-ai facut, pentru a-ti oferi un continut personalizat conform preferintelor tale. De asemenea, informatiile colectate ne ajuta sa imbunatatim performanta site-ului si a functionalitatilor acestuia.


    Aceste cookies sunt setate pe site-ul nostru in baza unor acorduri pe care le avem incheiate cu partenerii nostri de publicitate (ex. pagini de Social Media, Google, Microsoft etc). Cu ajutorul acestor cookies, partenerii nostri pot crea un profil al vizitatorilor site-ului nostru, carora le vor putea afisa ulterior anunturi care au legatura cu site-ul nostru pe alte site-uri pe care acestia le acceseaza.
    Accept cele bifateAccept toate